Babie leto

Urobila som si samoodpočet plynu v odporúčanej aplikácii (dúfam, že konečne úspešne), a pri tej príležitosti som sa zamyslela nad tým, ako asi zvládajú tento vek digitalizácie tí starší ľudia, ktorí s počítačmi vo svojich zamestnaniach veľmi do styku neprišli a ani dnes ich riadne alebo ani vôbec používať nevedia. A uprednostňujú tlačidlový mobil, dôchodok a platby cez poštu. Ja napríklad tiež nikdy neplatím kartou, ale zásadne v hotovosti, a ak nie, tak len veľmi zriedka bankovým prevodom, cez internet príliš nenakupujem a ani nepoužívam v obchodoch samoobslužnú pokladňu, a ak sa ma predavačka snaží k nej nasmerovať, spýtam sa jej, či chce prísť o prácu. Vonku mi ani len nenapadne čumieť do mobilu, ani keď niekde napr. dve hodiny čakám na autobus. To radšej pozorujem ľudí.

Často vôbec neviem, kde som ten telefón strčila, nechýba mi. Doma to je iné… tam mi ten internet zožerie veľa času. Ale doma používam notebook.

Nie som úplný mimoň, a predsa mi trvalo, kým som tú na začiatku spomenutú aplikáciu zvládla. Papierové faktúry, z ktorých bolo treba zistiť číslo potrebné na to, aby ma to pustilo ďalej, som vyhodila (asi), tak som sa musela zaregistrovať na Moje SPP, aby som sa dostala k e-faktúram, kde som ho dúfala nájsť. Bola som jeleň zo všetkých tých čísiel: číslo meradla, číslo odberného miesta… a čo, dofrasa, znamená tá skratka POD? Potom nebolo toho boha, aby sa mi podarilo naskenovať správny obrázok, zle som triafala do onoho bielym ohraničeného poľa, a nie a nie mi potom fotku s číslami z plynomeru odoslať. Samozrejme, že som si zase nevšimla, či to má byť číslo len pred, či aj za desatinnou čiarkou. Medzitým, kým som na všetko sama prišla, písala som ešte na zákaznícku linku, kde mám dopekla hľadať to POD, keď nemám faktúry – a oni mi samozrejme i tak odpovedali úplne odveci, vôbec to nebola odpoveď na moju konkrétnu otázku, splietali niečo o žiadostiach a reklamáciách a kde sa dozviem, ako pri nich správne postupovať.

Teraz môžem vďaka registrácii na Moje SPP sledovať, ako sa vyvíjala moja spotreba energií a náklady na plyn a elektrinu. Na tých grafoch názorne vidno, v ktorých rokoch sa tu deti zdržiavali najviac, lebo keď tu nikto nie je, skoro nevarím a ani v spotrebe tej elektriny nelámem rekordy. Za tento rok som teda veľa zase neušetrila! Ale aj ceny sa nejako kontinuálne šplhali nahor, či čo, lebo aj pri značnejšom poklese spotreby platím akosi z roka na rok viac. Mňa vždy sledovať tieto veci, koľko čo stojí, čo zdraželo, alebo zlacnelo (čo asi nie je pravdepodobné), dosť otravovali. Aj keď si veru už i ja pozriem zľavy na akciových letákoch!:-) A kupujem tie zlacnené veci, už iste nielen tesne pred skončením dátumu spotreby, ale aj ďaleko za ním. A veď sa nemusíme hanbiť, že sme šetrní – aj minule som čítala, že niekde na tom bohatom Západe slečna s dobrým zamestnaním a príjmom na nočných pochôdzkach po kontajneroch potravinových obchodných reťazcov, kde končí taký tovar, krásne ušetrí. A ešte sa mi páčil aj nápad jednej Britky, ktorá sa stravovala ako Londýnčania za vojny; našla niekde totiž kuchárku s receptami prispôsobenými vojnovým prídelom. Nielenže zbohatla, ale ešte aj schudla! Nuž, u nás síce zas až tak nezbohatneš, ale schudneš určite…

Zaujímalo by ma, či ušetríme aspoň nejaké poplatky, keď si teraz budeme spotrebu plynu nahlasovať sami a SPP ušetrí náklady na ľudí. A čo spraví niekto, kto si nevie, alebo nemá ako nainštalovať akési aplikácie, nemá žiadne na to potrebné zariadenie ani internet? A nemá ani poruke nikoho, deti, vnukov, kto by to spravil za neho. Je povinnosťou mať všetky tieto veci? (Niečo ako: Nevlastniť zariadenia na využívanie moderných digitálnych technológií neospravedlňuje!?) Hm, nejaká Japonka si zas nedokáže otvoriť dvere s normálnou kľučkou, ani spláchnuť naše obyčajné WC.

A ako tak brúzdam po tom internete, vyskočia na mňa občas správy o rôznych celebritách, manželkách a deťoch našich miliardárov a multimilionárov, ktoré sa blysli niekde na módnej prehliadke v haute couture outfitoch. Ich spotreba plynu a elektriny bude asi mnohonásobná oproti spotrebe obyčajných smrteľníkov a nijaká aplikácia na ich samoodpočet ich pritom nemusí zaujímať. Majú úplne iné starosti v tých svojich haciendách. Naši rómski osadníci si asi niekde na okraji ich rozsiahlych pozemkov chatrče nepostavia. Škoda, miesta je tam dosť, aj vinice, ak už nie zemiačniská, blízko. Aj kábel by si bolo k čomu pripojiť, a to zvýšenie spotreby elektriny by si taký boháč ani nevšimol. A v kontajneroch by sa toho našlo, ojojoj! To by bol bašavel, aj s nefalšovanou cigánskou muzikou od večera do rána.

Ja viem, asi na mňa ide babie leto. Dnes už konečne azda dorazilo a aj kopce sa nám tu sfarbujú do módnych farieb sezóny. Počkáme do zimy a uvidíme. Po Novom roku sa ukáže, či to tie babky bez aplikácie a pri nových cenách prežijú. Koniec-koncov, možno ich to už trápiť nemusí: marec, poberaj sa starec!

Lívia Pavlíková, ideš!

19.10.2024

Ak ma niečo dokáže zdvihnúť zo stoličky, je to určite snaha zapchať ústa ľuďom s nehodiacim sa názorom, protirečiacim názorovej agende pretláčanej tými, čo si chcú uzurpovať právo na hlásanie jedinej, večnej a nevyvrátiteľnej pravdy! A to sú v súčasnosti tí progresívni myslitelia, ktorí nám tu opäť raz chcú zaviesť vládnucu ideológiu a cenzurovať a trestať [...]

Verím v spravodlivosť?

17.10.2024

Na štíte jednej z mála historických budov zachovaných v našom mestečku, postavenej v dobe jeho najväčšej hospodárskej prosperity, je obraz bohyne spravodlivosti Justície či Themis. V tej peknej klasicistickej budove býval aj okresný súd, takže preto. V časoch búrania barokových kaplniek, obydlí Rómov v znárodnených kaštieľoch a skladov nábytku v opustených synagógach [...]

Ako reflektovať vojnu na Ukrajine a globálne vzdelávať žiakov

11.10.2024

MOTTO: Žiakom poskytujte pravdivé informácie primerané ich veku. Oboznámte ich s oficiálnym postojom Slovenskej republiky a medzinárodného spoločenstva k útoku Ruskej federácie na Ukrajinu, ktoré sa zhodujú v tom, že Rusko je agresorom a Ukrajina sa bráni pred útokom. Bolo porušené medzinárodné právo. Vojna je zlo, ktoré treba jednoznačne odsúdiť. Vyvarujte sa [...]

koláž, fotky, mReportér

Takéto nádherné výhľady nikdy neomrzia. Zábery z Považia sú toho jasným dôkazom

19.10.2024 05:00

Toto sú najlepšie videá týždňa, ktoré zachytili naši mReportéri.

Kukláč

Lovci lebiek v rekordne krátkom čase zadržali v Medzeve mladého muža, na ktorého bol vydaný európsky zatykač

18.10.2024 22:22

Cieľoví pátrači len dva dni od obdržania európskeho zatykača vypátrali 27-ročného Pavla B.

Ladislav Ballek Maryam Marashi

Slovensko cez mimovládku pomáha afganským utečencom v Iráne. "Reťaz nádeje" už pomohla tisíckam detí

18.10.2024 20:04

Organizácia vo svojej nemocnici od roku 2007 hospitalizovala už 16-tisíc detí.

Kamil Šaško

Minister Šaško sa obáva, že môže o vyrokované peniaze prísť. PS: Vo funkcii začína vydieraním lekárov

18.10.2024 18:31, aktualizované: 18:38

Ponuka rastu platov zdravotníkov, ktorú minister predstavil, je podľa neho férová. Zopakoval, že je finálna.

naokraj

Len ďalšia Blog - Pravda stránka

Štatistiky blogu

Počet článkov: 20
Celková čítanosť: 23382x
Priemerná čítanosť článkov: 1169x

Autor blogu

Kategórie