Kedysi, veľmi dávno, a už neviem, akých vedomostí sa to týkalo, sa moja mama čudovala, že som ich svojom veku ešte neovládala. Už za našich čias išlo to vzdelávanie tak trochu dolu vodou. Ona nastupovala do prvej triedy niekedy v dobe II. republiky (bolo by sa spýtať tej Tamary Stohlovej, či má tušenie, o čom je reč) a neskôr z gymnázia, kvôli matikárke, ktorá očividne nadŕžala deťom z miestnej džentry, prestúpila na meštianku. Tam ju učila matiku jedna z najlepších učiteliek, aké tu u nás kedy boli, ktorá ako dôchodkyňa učila ešte aj mojich rovesníkov, bohužiaľ, v paralelných triedach nášho ročníka, našu nie, takže pre mňa bola matika španielska dedina. Mama mala u tej učiteľky jednotku a matiku mala v škole rada.
Kvalita vzdelávania, jeho výsledky, závisia od kvalít učiteľa. Nielen od jeho ovládania predmetu, ktorý učí, ale aj od jeho pedagogického talentu. Lebo na to, aby vedel vzbudiť a udržiavať záujem žiakov o svoj predmet, ho treba mať. Nestačia nejaké teoretické vedomosti (?) z pedagogickej psychológie či didaktiky, ovládanie nejakých poučiek a schém správnych postupov, ktoré mu navrhujú metodici. A to ešte takí, čo by v praxi s nimi sami pohoreli. Dobrých učiteľov je málo, lebo je málo nadaných, empatických, tvorivých a invenčných ľudí schopných improvizovať, ktorí by išli študovať učiteľstvo a spáchať spoločenskú samovraždu do školstva.
A nepodliehať tým rôznym ideologicko-politickým tlakom, odolávať násilnému vnucovaniu nezmyselných metodických pokynov, tlaku zo strany konformných nadriadených a ich poslušných riťolezov v učiteľských kolektívoch (pardon, tímoch), čeliť dešpektu žiakov a ich rodičov voči profesii, ktorú reprezentujú, na to treba mimoriadne silnú osobnosť a výnimočnú motiváciu pre túto profesiu.
Povedzme si úprimne: aká je dnes úroveň študentov na vysokých školách, ktoré pripravujú (nielen) učiteľov? Aký prísny výber medzi uchádzačmi si môže taká škola dovoliť, aby mohla otvoriť štúdium danej aprobácie a aby nezanikla? To by potom znamenalo pre tých vyučujúcich, zamestnancov školy, že by prišli o prácu…
A tak ide napr. tú našu slovenčinu študovať aj niekto, kto by za nás bol z nej prepadol už v piatej triede. Netreba sa potom čudovať, ak na tabuli režú oči pravopisné chyby, ktorých sa nedopustili žiaci, ale ich učiteľka!
—————————-
Poznámka pre pre miri-a (v prvom páde mirius): pôvodne tam totiž bolo osvojiť si, ale to mi znelo príliš formálne, tak som to zmenila na ovládať, ale to si som už nevymazala…
Už nie je ďaleko čas,keď sa z učiteľa stane... ...
ale máme " demográciu", kde môžme... ...
Keď už si robíte z iných srandu alebo iných... ...
Celá debata | RSS tejto debaty